perjantai 23. marraskuuta 2012

Ikuisuusprojekti: Kawai S-180 '60 Suunnitelmat uusiksi

Hieman kerkesin katsella kitaraa läpi ja heti tuli sellaisia asioita vastaan, jotka pistää suunnitelmat uusiksi. Irrotin vanhan satulan. Satulan irroittamisessa kannattaa ensin käydä veitsellä läpi satulan liitoskohdat, jotta poistaminen ei revi pintoja pois kaulasta. Irtoaminen pysähtyy yleensä tuohon veitsen tekemään viiltoon.

Viillot pintakäsittelyyn satulan reunoilla
 Viillot tehtyäni naputin satulan pois puupalikalla ja vasaralla otelaudan puolelta. Satulan takaa paljastuikin ongelmia. Otelauta on tehty vanerista ja viilutettu ruusupuuviilulla. Radiuksen muuttaminen ei siis onnistu, jollei pistä koko otelautaa vaihtoon. Otelauta on kyllä sen verran epätasainen ja nauhat heikossa kunnossa, että jos kitarasta haluaa helpposoittoisen pitää otelauta vaihtaa. Pitää jättää projekti muhimaan, kunnes saan pähkäiltyä mitä teen.

Vanerinen otelauta ruusupuuviilulla
Päätin vielä katsoa kaulaliitoksen, koska pintakäsittely oli liitoksesta repytynyt. Kuten arvasin oli kaulaliitosta joskus räpelöity. Pari ruuvia oli lisätty pitämään kaula paikoillaan ja ruuvien kannat oli väännetty piloille.

Kaulaliitoksen ylimääräiset ruuvit
Porasin ruuvit auki ja sain kaulan irti lähempää tarkastelua varten. Kaula oli melko löysästi kiinni ja varmaankin jo tehtaalla oli pistetty parit viilut pitämään kaula paremmin paikoillaan ja oikeassa korossa.

Rungon kaulaliitos

Kaulan kaulaliitos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti